Unitat
3. Els textos personals.
El predicat
OBJECTIUS
- Conéixer els trets i els gèneres més rellevants dels textos personals.
- Representar situacions orals en què practicar el lèxic bàsic de les relacions familiar.
- Repassar les regles d’accentuació.
- Identificar el predicat d’una oració.
- Diferenciar els diversos tipus de verbs: atributiu i predicatiu.
- Distingir els diferents tipus de predicats: nominal i verbal.
- Identificar i corregir els barbarismes més habituals.
- Distingir els diferents fenòmens de contacte de llengües.
- Establir les diferències entre els textos personals i la literatura autobiogràfica.
- Distingir entre literatura autobiogràfica i literatura en primera persona.
- Aproximar-se a l’obra de Josep Pla com a principal representant de les narracions autobiogràfiques en la nostra literatura.
- Aprendre a definir conceptes.
- Conéixer i aprendre a utilitzar correctors automàtics.
CONTINGUTS
Continguts
conceptuals
- Els textos personals: definició i gèneres.
- El lèxic de la família.
- L’accent gràfic.
- El predicat: tipus de nuclis i tipus de predicats.
- Els barbarismes: definició i equivalències.
- La variació lingüística.
- Conseqüències de les situacions de llengües en contacte.
- La literatura autobiogràfica.
- Tècnica per a definir conceptes.
- Els correctors automàtics en línia.
Continguts
procedimentals
- Identificació dels textos de caràcter personal i diferenciació dels diversos gèneres que en formen part.
- Representació de situacions orals relacionades amb la família.
- Classificació de les paraules segons la posició de la síl·laba tònica i ús correcte de l’accent gràfic.
- Identificació del predicat i distinció de tipus de predicats.
- Identificació dels barbarismes en un discurs.
- Reconeixement de les diferents situacions de contacte de llengües.
- Distinció entre la literatura autobiogràfica i la literatura en primera persona.
- Aplicació de la tècnica de definir conceptes.
- Investigació dels correctors automàtics disponibles en la xarxa.
Continguts
actitudinals
- Respecte per les diferents opcions sexuals.
- Empatia per les persones que viuen lluny del seu país.
- Valoració de l’escriptura com un mitjà d’autoconeixement.
- Actitud crítica enfront de situacions de discriminació lingüística.
CONTRIBUCIÓ
AL DESENVOLUPAMENT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència
en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Apreciar l’alimentació equilibrada, l’exercici físic i el descans per a mantindre la salut.
Competència
en comunicació lingüística
- Conéixer camps semàntics amplis.
Competència
matemàtica
- Manejar adequadament les dades sobre longitud, massa, pes, capacitat, mesura del temps i sistemes monetaris.
Tractament
de la informació i competència digital
- Transformar la informació en coneixement.
Competència
cultural i artística
- Admirar la bellesa en les obres d’art i en les coses comunes del dia a dia.
Competència
social i ciutadana
- Respectar les diferències com a font de riquesa.
Autonomia
i iniciativa personal
- Conéixer i gestionar de manera equilibrada les emocions pròpies.
Competència
per a aprendre a aprendre
- Utilitzar distintes estratègies i eines per a afavorir l’aprenentatge.
COMPETÈNCIES
ESPECÍFIQUES
1.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
A.
Competència lingüística
• Competència
fonològica
– Reconéixer
la síl·laba tònica.
• Competència
ortogràfica
– Accentuar
correctament.
• Competència
gramatical
– Identificar
el predicat d’una oració.
– Classificar
els diversos tipus de predicats.
– Diferenciar
els diferents tipus de verbs.
• Competència
lexicosemàntica
– Identificar
els barbarismes.
– Conéixer
els barbarismes més usuals i les equivalències corresponents.
B.
Competència sociolingüística
– Conéixer
els criteris que defineixen les diferents varietats lingüístiques.
– Aproximar-se
a les diverses situacions de contacte de llengües.
C.
Competència pragmàtica
– Diferenciar
les característiques d’una carta formal i d’una carta personal.
D.
Competència estratègica
– Redactar
textos de caràcter més informal en què els receptors són
coneguts.
2.
COMPETÈNCIA METACOGNITIVA
– Conéixer
les tècniques que converteixen el mapa conceptual en un pas previ
necessari per a redactar textos.
3.
COMPETÈNCIA EXISTENCIAL
– Valorar
l’escriptura com un mitjà d’autoreflexió i d’autoconeixement.
– Valorar
la diversitat que presenta qualsevol sistema lingüístic.
-
Ser conscients de la situació de perill que viuen les llengües
minoritàries en una situació de contacte de llengües.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada