VALENCIÀ 2n ESO

VALENCIÀ 2n ESO

dimecres, 7 de novembre del 2012

TEMA 3. CONTINGUTS, OBJECTIUS i COMPETÈNCIES BÀSIQUES




Unitat 3. Els textos personals. El predicat


OBJECTIUS
  1. Conéixer els trets i els gèneres més rellevants dels textos personals.
  2. Representar situacions orals en què practicar el lèxic bàsic de les relacions familiar.
  3. Repassar les regles d’accentuació.
  4. Identificar el predicat d’una oració.
  5. Diferenciar els diversos tipus de verbs: atributiu i predicatiu.
  6. Distingir els diferents tipus de predicats: nominal i verbal.
  7. Identificar i corregir els barbarismes més habituals.
  8. Distingir els diferents fenòmens de contacte de llengües.
  9. Establir les diferències entre els textos personals i la literatura autobiogràfica.
  10. Distingir entre literatura autobiogràfica i literatura en primera persona.
  11. Aproximar-se a l’obra de Josep Pla com a principal representant de les narracions autobiogràfiques en la nostra literatura.
  12. Aprendre a definir conceptes.
  13. Conéixer i aprendre a utilitzar correctors automàtics.


CONTINGUTS
Continguts conceptuals
  • Els textos personals: definició i gèneres.
  • El lèxic de la família.
  • L’accent gràfic.
  • El predicat: tipus de nuclis i tipus de predicats.
  • Els barbarismes: definició i equivalències.
  • La variació lingüística.
  • Conseqüències de les situacions de llengües en contacte.
  • La literatura autobiogràfica.
  • Tècnica per a definir conceptes.
  • Els correctors automàtics en línia.
Continguts procedimentals
  • Identificació dels textos de caràcter personal i diferenciació dels diversos gèneres que en formen part.
  • Representació de situacions orals relacionades amb la família.
  • Classificació de les paraules segons la posició de la síl·laba tònica i ús correcte de l’accent gràfic.
  • Identificació del predicat i distinció de tipus de predicats.
  • Identificació dels barbarismes en un discurs.
  • Reconeixement de les diferents situacions de contacte de llengües.
  • Distinció entre la literatura autobiogràfica i la literatura en primera persona.
  • Aplicació de la tècnica de definir conceptes.
  • Investigació dels correctors automàtics disponibles en la xarxa.
Continguts actitudinals
  • Respecte per les diferents opcions sexuals.
  • Empatia per les persones que viuen lluny del seu país.
  • Valoració de l’escriptura com un mitjà d’autoconeixement.
  • Actitud crítica enfront de situacions de discriminació lingüística.




CONTRIBUCIÓ AL DESENVOLUPAMENT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES


Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Apreciar l’alimentació equilibrada, l’exercici físic i el descans per a mantindre la salut.
Competència en comunicació lingüística
  • Conéixer camps semàntics amplis.
Competència matemàtica
  • Manejar adequadament les dades sobre longitud, massa, pes, capacitat, mesura del temps i sistemes monetaris.
Tractament de la informació i competència digital
  • Transformar la informació en coneixement.
Competència cultural i artística
  • Admirar la bellesa en les obres d’art i en les coses comunes del dia a dia.
Competència social i ciutadana
  • Respectar les diferències com a font de riquesa.
Autonomia i iniciativa personal
  • Conéixer i gestionar de manera equilibrada les emocions pròpies.
Competència per a aprendre a aprendre
  • Utilitzar distintes estratègies i eines per a afavorir l’aprenentatge.


COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

1. COMPETÈNCIA COMUNICATIVA

A. Competència lingüística

Competència fonològica
Reconéixer la síl·laba tònica.
Competència ortogràfica
Accentuar correctament.
Competència gramatical
Identificar el predicat d’una oració.
Classificar els diversos tipus de predicats.
Diferenciar els diferents tipus de verbs.
Competència lexicosemàntica
Identificar els barbarismes.
– Conéixer els barbarismes més usuals i les equivalències corresponents.

B. Competència sociolingüística

Conéixer els criteris que defineixen les diferents varietats lingüístiques.
Aproximar-se a les diverses situacions de contacte de llengües.

C. Competència pragmàtica

Diferenciar les característiques d’una carta formal i d’una carta personal.

D. Competència estratègica

Redactar textos de caràcter més informal en què els receptors són coneguts.


2. COMPETÈNCIA METACOGNITIVA

Conéixer les tècniques que converteixen el mapa conceptual en un pas previ necessari per a redactar textos.

3. COMPETÈNCIA EXISTENCIAL
Valorar l’escriptura com un mitjà d’autoreflexió i d’autoconeixement.
Valorar la diversitat que presenta qualsevol sistema lingüístic.
- Ser conscients de la situació de perill que viuen les llengües minoritàries en una situació de contacte de llengües.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada