VALENCIÀ 2n ESO

VALENCIÀ 2n ESO

dimarts, 5 de març del 2013

TEMA 6. OBJECTIUS, CONTINGUTS I COMPETÈNCIES




Unitat 6. La publicitat. Tipus d’oracions (I)


OBJECTIUS
1.        Conéixer les característiques bàsiques dels textos publicitaris.
2.        Identificar els recursos estilístics més utilitzats en la publicitat i conéixer-ne les particularitats en cada mitjà de difusió.
3.        Representar situacions orals relacionades amb el cotxe.
4.        Usar correctament les grafies corresponents al so palatal fricatiu sord
i als sons africats sords i sonors.
5.        Identificar els diferents tipus d’oració segons el predicat.
6.        Revisar tots els tipus de complements verbals que hem vist en unitats anteriors.
7.        Conéixer l’estructura típica dels refranys i aprendre a desxifrar-ne
el significat.
8.        Conéixer les característiques pròpies del dialecte valencià i dels diferents subdialectes.
9.        Saber situar geogràficament els subdialectes del valencià.
10.     Conéixer els autors teatrals més importants de la literatura universal.
11.     Aproximar-se a les companyies i als dramaturgs contemporanis més destacats de la nostra literatura.
12.     Preparar una pàgina amb un processador de textos.
13.     Reconéixer les semblances entre cinema i teatre.


CONTINGUTS
Continguts conceptuals
·           Els textos publicitaris: definició, característiques i recursos estilístics.
·           El lèxic del cotxe.
·           Les grafies corresponents als sons palatals africats sords i sonors.
·           La grafia corresponent al so palatal fricatiu sord.
·           Les oracions segons el predicat: atributives, predicatives i impersonals.
·           Els refranys: definició i estructura.
·           Característiques lingüístiques del valencià i dels seus subdialectes.
·           Els principals autors teatrals de la literatura universal.
·           L’evolució del teatre en la nostra literatura.
·           Les companyies i els dramaturgs contemporanis més destacats de la nostra literatura.
·           L’ús d’un processador de textos.    

Continguts procedimentals
·           Identificació dels diversos elements de què consta un text publicitari.
·           Reconeixement dels recursos estilístics més utilitzats en els eslògans.
·           Ús correcte de les grafies corresponents als sons palatals africats i al so palatal fricatiu sord.
·           Identificació dels diferents tipus d’oracions segons el predicat.
·           Anàlisi oracional.
·           Interpretació de refranys.
·           Identificació de les característiques bàsiques dels dialectes valencians.
·           Localització dels diferents subdialectes.
·           Ús dels processadors de textos.
·           Identificació de semblances entre cinema i teatre.

Continguts actitudinals
·           Actitud crítica davant els textos publicitaris a què ens exposem.
·           Valoració dels refranys com a elements transmissors de la cultura d’un poble.
·           Interés pel teatre com a expressió artística que reflecteix els canvis de la societat.
·           Respecte pels diversos subdialectes valencians.


CONTRIBUCIÓ AL DESENVOLUPAMENT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
·           Valorar l’ús de la tecnologia amb criteris ètics.

Competència en comunicació lingüística
·           Apreciar textos literaris de la tradició oral i la literatura.

Competència matemàtica
·           Reconéixer i utilitzar les formes geomètriques i les seues propietats en la vida real.

Tractament de la informació i competència digital
·           Utilitzar les TIC com a mitjà de treball i coneixement en situacions d’aprenentatge i de la vida real.

Competència cultural i artística
·           Reconéixer la personalitat dels autors en les seues obres.

Competència social i ciutadana
·           Ser tolerant amb les idees dels altres.

Autonomia i iniciativa personal
·           Utilitzar la creativitat i imaginació en els seus treballs.

Competència per a  aprendre a aprendre
·           Utilitzar distintes estratègies i eines per a afavorir l’aprenentatge.


COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
1. COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
A. Competència lingüística
Competència fonològica
– Conéixer els trets característics del so palatal fricatiu sord.
– Reconéixer les diferències entre els sons sord i sonor de les palatals africades.
Competència ortogràfica
– Usar correctament les grafies corresponents als sons palatals africats i al so palatal fricatiu sord.
Competència gramatical
– Classificar els diferents tipus d’oracions segons el predicat: atributives, predicatives i impersonals.
– Identificar els diferents tipus d’oracions predicatives: transitives
i intransitives i reflexives i recíproques.
Competència lexicosemàntica
– Familiaritzar-se amb l’estructura típica dels refranys.
– Aprendre a desxifrar els missatges que enclouen refranys.


B. Competència sociolingüística
– Identificar les característiques dels diferents subdialectes valencians.
– Localitzar geogràficament els tres subdialectes valencians més destacats: septentrional, apitxat i meridional. 

C. Competència pragmàtica
– Conéixer els recursos més adequats segons el mitjà de difusió del text publicitari. 

D. Competència estratègica
– Aproximar-se als recursos estilístics que tenen com a finalitat persuadir el receptor. 

2. COMPETÈNCIA METACOGNITIVA
– Reflexionar sobre la importància de la pre­sentació d’un treball fet amb l’ordinador. 

3. COMPETÈNCIA EXISTENCIAL
– Mostrar una actitud crítica envers els textos publicitaris i els missatges que llancen.
– Valorar els refranys com a textos transmissors de l’experiència i la cultura d’un poble.
– Valorar la diversitat lingüística com un element de riquesa i de marca d’identitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada