Unitat 5.
L’opinió en la premsa. Els complements verbals (II)
L’opinió en la premsa. Els complements verbals (II)
OBJECTIUS
- Conéixer els principals gèneres periodístics d’opinió.
- Distingir entre fets objectius i opinions.
- Representar oralment situacions en què s’usa el lèxic propi del teatre.
- Reconéixer els sons sonor i sord de la essa i les grafies corresponents.
- Identificar els diferents complements verbals d’una oració.
- Conéixer alguns geosinònims bàsics de la nostra llengua.
- Aproximar-se a les diferències bàsiques entre els dialectes occidental
i oriental. - Identificar la varietat dialectal en què està escrit un text a partir de les característiques lèxiques i morfològiques.
- Reconéixer les característiques del gènere comèdia.
- Conéixer algunes obres de la nostra literatura representants del teatre de carrer.
- Aprendre a utilitzar diferents tipus de diccionaris.
- Conéixer els diferents dialectes a través de les sèries televisives.
CONTINGUTS
Continguts conceptuals
- Els textos periodístics d’opinió: article d’opinió, columna, carta al director
i editorial. - El lèxic específic del teatre.
- Els sons essa sonora i essa sorda i les grafies corresponents.
- Els complements verbals: CRV, CPred i CC.
- Els dialectalismes: definició i geosinònims més típics.
- Els dos blocs dialectals de la nostra llengua: l’occidental i l’oriental.
- La comèdia: definició i característiques.
- El teatre popular: definició i obres més característiques en la nostra literatura.
- Els materials de consulta: diccionaris generals, ortogràfics i d’equivalències.
Continguts procedimentals
- Distinció dels diferents gèneres periodístics d’opinió.
- Diferenciació de fets i opinions.
- Representació de situacions orals relacionades amb el món del teatre.
- Identificació dels sons essa sorda i essa sonora amb la grafia corresponent.
- Diferenciació dels complements de règim verbal, predicatiu i circumstancial.
- Reconeixement dels diferents tipus de complements verbals.
- Reconeixement dels dialectalismes en un discurs.
- Identificació de la procedència d’un text per les característiques lingüístiques.
- Reconeixement d’una comèdia i de les característiques del teatre popular.
- Desenvolupament de tècniques per a utilitzar diferents tipus de diccionaris.
- Distingir els dialectes mitjançant l’escolta d’una sèrie televisiva.
Continguts actitudinals
- Respecte per les diferents opinions i interpretacions sobre un fet.
- Valoració del teatre com a producte literari i també social.
- Respecte pels diversos dialectes com a maneres diferents d’usar una llengua que permeten reconéixer la procedència del parlant.
CONTRIBUCIÓ AL DESENVOLUPAMENT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Conéixer els avanços històrics de la ciència i la seua repercussió en la vida diària.
- Competència en comunicació lingüística
- Localitzar informació i inferir-la directament dels textos.Competència matemàtica
- Realitzar mentalment càlculs numèrics bàsics en situacions quotidianes.Tractament de la informació i competència digital
- Contrastar les distintes fonts d’informació.Competència cultural i artística
- Utilitzar diferents llenguatges artístics en els treballs.Competència social i ciutadana
- Ser tolerant amb les idees dels altres.Autonomia i iniciativa personal
- Crear bon ambient de treball.Competència per a aprendre a aprendre
- Prendre consciència dels passos necessaris per a aprendre de forma eficaç.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
1. COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
A. Competència lingüística
• Competència fonològica
– Reconéixer les diferències entre els sons sonor i sord de la essa.
• Competència ortogràfica
– Usar correctament les grafies corresponents a la essa sonora i la essa sorda.
• Competència gramatical
– Identificar el CRV, el CPred i el CC.
– Classificar els diversos tipus de complements verbals segons que siguen necessaris o addicionals.
• Competència lexicosemàntica
– Identificar els dialectalismes.
– Establir les correspondències entre els geosinònims més coneguts.
B. Competència sociolingüística
– Identificar la procedència geogràfica d’un text a partir de les característiques lingüístiques.
C. Competència pragmàtica
– Diferenciar els diversos gèneres periodístics d’opinió.
– Distingir els fets de les opinions.
D. Competència estratègica
– Desxifrar la informació que conté una entrada a un teatre a partir del coneixement
del lèxic del teatre.
2. COMPETÈNCIA METACOGNITIVA
– Reflexionar sobre la consulta de diferents tipus de diccionaris com a eina per a potenciar el coneixement.
3. COMPETÈNCIA EXISTENCIAL
– Mostrar una actitud respectuosa amb les diferents opinions que puga
haver-hi sobre un tema.
haver-hi sobre un tema.
- Valorar la diversitat lingüística com un element de riquesa i de marca d’identitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada