VALENCIÀ 2n ESO

VALENCIÀ 2n ESO

dimarts, 5 de febrer del 2013

TEMA 5. OBJECTIUS, CONTINGUTS I COMPETÈNCIES


Unitat 5. 
L’opinió en la premsa. Els complements verbals (II)


OBJECTIUS
  • Conéixer els principals gèneres periodístics d’opinió.
  • Distingir entre fets objectius i opinions.
  • Representar oralment situacions en què s’usa el lèxic propi del teatre.
  • Reconéixer els sons sonor i sord de la essa i les grafies corresponents.
  • Identificar els diferents complements verbals d’una oració.
  • Conéixer alguns geosinònims bàsics de la nostra llengua.
  • Aproximar-se a les diferències bàsiques entre els dialectes occidental
    i oriental.
  • Identificar la varietat dialectal en què està escrit un text a partir de les característiques lèxiques i morfològiques.
  • Reconéixer les característiques del gènere comèdia.
  • Conéixer algunes obres de la nostra literatura representants del teatre de carrer.
  • Aprendre a utilitzar diferents tipus de diccionaris.
  • Conéixer els diferents dialectes a través de les sèries televisives.

CONTINGUTS

Continguts conceptuals
  • Els textos periodístics d’opinió: article d’opinió, columna, carta al director
    i editorial.
  • El lèxic específic del teatre.
  • Els sons essa sonora i essa sorda i les grafies corresponents.
  • Els complements verbals: CRV, CPred i CC.
  • Els dialectalismes: definició i geosinònims més típics.
  • Els dos blocs dialectals de la nostra llengua: l’occidental i l’oriental.
  • La comèdia: definició i característiques.
  • El teatre popular: definició i obres més característiques en la nostra literatura.
  • Els materials de consulta: diccionaris generals, ortogràfics i d’equivalències.

Continguts procedimentals
  • Distinció dels diferents gèneres periodístics d’opinió.
  • Diferenciació de fets i opinions.
  • Representació de situacions orals relacionades amb el món del teatre.
  • Identificació dels sons essa sorda i essa sonora amb la grafia corresponent.
  • Diferenciació dels complements de règim verbal, predicatiu i circumstancial.
  • Reconeixement dels diferents tipus de complements verbals.
  • Reconeixement dels dialectalismes en un discurs.
  • Identificació de la procedència d’un text per les característiques lingüístiques.
  • Reconeixement d’una comèdia i de les característiques del teatre popular.
  • Desenvolupament de tècniques per a utilitzar diferents tipus de diccionaris.
  • Distingir els dialectes mitjançant l’escolta d’una sèrie televisiva.

Continguts actitudinals

  • Respecte per les diferents opinions i interpretacions sobre un fet.
  • Valoració del teatre com a producte literari i també social.
  • Respecte pels diversos dialectes com a maneres diferents d’usar una llengua que permeten reconéixer la procedència del parlant.

CONTRIBUCIÓ AL DESENVOLUPAMENT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES


Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Conéixer els avanços històrics de la ciència i la seua repercussió en la vida diària.
  • Competència en comunicació lingüística
  • Localitzar informació i inferir-la directament dels textos.
    Competència matemàtica
  • Realitzar mentalment càlculs numèrics bàsics en situacions quotidianes.
    Tractament de la informació i competència digital
  • Contrastar les distintes fonts d’informació.
    Competència cultural i artística
  • Utilitzar diferents llenguatges artístics en els treballs.
    Competència social i ciutadana
  • Ser tolerant amb les idees dels altres.
    Autonomia i iniciativa personal
  • Crear bon ambient de treball.
    Competència per a aprendre a aprendre
  • Prendre consciència dels passos necessaris per a aprendre de forma eficaç.


COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

          1. COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
A. Competència lingüística
Competència fonològica
Reconéixer les diferències entre els sons sonor i sord de la essa.
Competència ortogràfica
Usar correctament les grafies corresponents a la essa sonora i la essa sorda.
Competència gramatical
Identificar el CRV, el CPred i el CC.
Classificar els diversos tipus de complements verbals segons que siguen necessaris o addicionals.
Competència lexicosemàntica
Identificar els dialectalismes.
Establir les correspondències entre els geosinònims més coneguts.

B. Competència sociolingüística
Identificar la procedència geogràfica d’un text a partir de les característiques lingüístiques.

C. Competència pragmàtica
Diferenciar els diversos gèneres periodístics d’opinió.
Distingir els fets de les opinions.

D. Competència estratègica
        – Desxifrar la informació que conté una entrada a un teatre a partir del coneixement 
         del lèxic del teatre.  


2. COMPETÈNCIA METACOGNITIVA
Reflexionar sobre la consulta de diferents tipus de diccionaris com a eina per a potenciar el coneixement.


3. COMPETÈNCIA EXISTENCIAL
Mostrar una actitud respectuosa amb les diferents opinions que puga
haver-hi sobre un tema.
- Valorar la diversitat lingüística com un element de riquesa i de marca d’identitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada